Notertpodkasten | Den hellige Svithun, pavens reise og katolsk fellesskap på Discord

Last ned MP3

Pål Johannes Nes (00:02.19)
Velkommen til en ny episode av Notert med søster Anne Bente Hadland og meg, Pål Johannes Nes. I dag skal vi blant annet snakke om den hellige Svithun, pavens kommende reise, Mor Teresa og hennes søstre – og vår stadig mer populære spalte: «Kanskje en helgen».

Søster Anne Bente, velkommen til deg.

I dag er det faktisk ikke bare oss to. Vi har også med oss en ekstra gjest i begynnelsen: pater Josef Ottesen. Velkommen!

P. Josef (00:40.939)
Tusen takk, hei hei.

Pål Johannes Nes (00:43.535)
Du er med fordi du har lansert noe helt nytt – kanskje til og med litt revolusjonerende. Hva er det du har funnet på denne gangen?

P. Josef (00:52.939)
Jeg synes det er veldig spennende. Jo mer jeg ser potensialet, jo mer tenker jeg at dette kan gjøre en stor forskjell for Kirken i Norge. Vi har startet en Discord-server. For mange er det kanskje ukjent, men tenk på det som et fellesskap: ikke bare et nettsted eller en gruppe, men et helt «samfunn» med mange undergrupper. Her kan vi samle katolikker i Norge for å diskutere alt fra humor til dyp teologi – og egentlig det meste man kan tenke seg.

Pål Johannes Nes (01:24.367)
«Discord» er ikke et ord lytterne våre hører hver dag. Hva er det – helt konkret?

P. Josef (01:33.963)
Det er et slags forum med forskjellige kanaler/rom for ulike tema. Det er et lukket system – du trenger invitasjon for å komme inn – og den har vi nå lagt ut. Vi delte lenken på Facebook i går, og det har allerede kommet rundt 200 brukere. Mange av dem er helt nye på Discord, så det viser at terskelen er overkommelig.
Vi hadde rosenkrans i går – det var nok trekkplasteret. Vi hadde plass til 50 i strømmen, og det kom 48. Kjempegøy.

Pål Johannes Nes (02:13.839)
Hvordan fungerer det praktisk, pater Josef? Ber man sammen? Ser man hverandre?

P. Josef (02:20.267)
Når gruppen er stor, må man ha litt struktur. Vi var fem som ledet – noen ledet bønn, mens resten lyttet. Vi gjorde det enkelt: ikke krav om kamera eller at alle snakker.

Pål Johannes Nes (02:41.391)
Koster det noe å være med?

P. Josef (02:44.171)
Nei, helt gratis. Registrer bruker på Discord og trykk på invitasjonslenken.

Pål Johannes Nes (02:51.951)
Vår «brukervennlighetstest» i EWTN Norge er: Klarer søster Anne Bente å logge inn? Er du på Discord, søster Anne Bente?

Sr. Anne Bente (03:02.350)
Jeg fikk en invitasjon fra pater Josef – trodde først han var hacket. Jeg spurte hva dette var, fikk et seriøst svar, registrerte meg, men gjorde det visst ikke ferdig. Pater Josef minnet meg på det – nå har jeg fullført og er inne. Jeg kan ikke si jeg «bor» der. Vi får se. Jeg prøver å unngå for mange sosiale medier – alt tar tid. Men nå er jeg på Discord, så får vi se hvor aktiv jeg blir.

Pål Johannes Nes (03:38.767)
Den tekniske barrieren er i hvert fall over. Hvis noen trenger brukerstøtte, er det bare å kontakte søster Anne Bente, så får hun dere inn. Er dette «den nye Facebook», pater Josef?

P. Josef (03:56.971)
Mange unge er jo ikke på Facebook. Spørsmålet er: Hvor er de som er nysgjerrige på Kirken? Dette begynte med en konfirmant som fortalte at han ble kjent med kristendommen – og katolisismen – gjennom gaming-universet, og fant en katolsk Discord på engelsk. Da tenkte jeg: Dette må vi tilby på norsk. Biskop Fredrik har også vært opptatt av ny evangelisering – å bruke verktøy som fungerer andre steder. Jeg spurte på Facebook om interessen, fikk mange positive svar, og kom i kontakt med en gruppe unge menn som allerede hadde en Discord kalt «St. Olavs-mafiaen». I stedet for å åpne den for «alle», startet vi på nytt – med tydelig struktur og kanaler.
Allerede nå er det mange kateketer, konvertitter, gjester og nysgjerrige – og faktisk også presteseminarister og mulige kallspirer – innom. Dette kan bli viktig både for evangelisering og trosopplæring.

Pål Johannes Nes (05:32.079)
Når nye ting kommer, lurer folk på: Hvem står bak? Er dette «Kirken»? Hvem har ansvar for at innholdet er i tråd med Kirkens lære?

P. Josef (05:49.547)
Mange i kjernen er trofaste, praktiserende katolikker som allerede deltar i teologiske samtaler – et godt tegn. Formelt står jeg som eier av serveren og kan lukke ned eller moderere hvis noe ikke er forsvarlig. Utgangspunktet er at lekfolk driver dette sammen. I går, etter aftenbønn, tok noen over og spilte lovsang i flere timer – kapellet «tømtes» ikke. Det er fint at vanlige troende tar ansvar og bygger et godt miljø.

Pål Johannes Nes (06:38.959)
Vi hadde kveldsbønn i et par år da vi var St. Rita Radio, men familielivet tok etter hvert over. Muligheten til å be sammen digitalt betyr mye i et langstrakt land. Legger dere opp til fellesbønn daglig?

P. Josef (07:06.059)
Det var flaks at oppstarten falt sammen med en gruppe som ber rosenkrans daglig i mai og oktober. Det ble kjernen. Man får lyst til å tilby mer – bibelstudier, flere tidebønner, kanskje strøm av messer etter hvert. Tilbakemeldingene er svært positive, også fra folk i dalfører langt fra messefeiring. I min egen menighet har flere endelig opplevd fellesskap.

Pål Johannes Nes (07:52.464)
Eller fra øyfolk, som noen av oss. Vi legger en invitasjonslenke i podkasten – fungerer den «for alltid», pater Josef?

P. Josef (08:06.347)
Ja, vi har satt den som permanent.

Pål Johannes Nes (08:11.343)
Vær så god, pater Josef.

P. Josef (08:11.531)
Vi har laget egne rom for ulike apostolater: kateketer kan samles, skribenter kan diskutere tekster osv. Etter hvert håper vi på flere interessegrupper – litt mer lukkede rom for relevante samtaler. Målet er at dette ikke bare blir sosialt, men også et sted å strukturere og koordinere arbeid i katolsk Norge.

Pål Johannes Nes (08:56.207)
Etter hvert som Kirken vokser, må vi også delta i samfunnsdebatten. Kan dette bli et sted for mobilisering og kontakt?

P. Josef (09:09.899)
Så langt har det ikke vært mest politikk, men miljøet virker lojalt mot Kirkens lære. Folk finner støtte i hverandre. Fruktene får vi se etter hvert.

Pål Johannes Nes (09:35.343)
Gud vet, og det som er av Gud, består. Søster Anne Bente og jeg er der inne. EWTN Norges innhold finner du også der. Pater Josef, lykke til – vi skal gjøre vårt for å promotere dette nye … Skal vi kalle det «sosiale medier»?

P. Josef (09:57.963)
Jeg vil kalle det et nettsamfunn – en plattform for fellesskap.

Pål Johannes Nes (10:06.191)
For oss som er litt eldre: Det minner om IRC fra internettets barndom. Alle som husker det, vil kjenne seg igjen. Pater Josef, takk for at du var med. Du slipper å bli med på praten om pavereisen. Takk!

P. Josef (10:31.499)
Lykke til – ha det godt!

Pål Johannes Nes (10:35.887)
Da, søster Anne Bente – det er onsdag i dag. Vi spiller inn en dag tidligere enn vanlig. For det er ikke bare paven som skal på tur – du skal også ut og reise. Hvor går turen?

Sr. Anne Bente (10:50.542)
Jeg reiser før paven – til Stavanger. Vi feirer den hellige Svithun i helgen. Menigheten feirer byen og Stavanger domkirke sitt 900-års jubileum. Biskop Fredrik kommer. Det blir menighetsfest, foredrag og samtaler. Alltid hyggelig å komme til St. Svithun.

Pål Johannes Nes (11:14.895)
Forrige helg var kardinal Anders Arborelius på besøk – det innledet jubileumsuken i Stavanger.

Sr. Anne Bente (11:25.486)
Menigheten hadde årlig retrett på Utstein kloster – et flott middelalderkloster ved Stavanger. Kardinalen holdt retrett en dag, prekte i høymessen og holdt foredrag.
Nå fortsetter det fredag med vesper, messe og foredrag ved kirkehistoriker Torstein Jørgensen. Lørdag er det festhøymesse med biskop Fredrik. Da plasseres en relikvie – ikke den opprinnelige man håpet å få, men en berøringsrelikvie knyttet til den hellige Svithuns hodeskalle i England. Vi feirer både helgenen, byen og menigheten med stor menighetsfest. Søndag blir det en avsluttende samtale om Svithun og relikviekult.

Pål Johannes Nes (12:42.447)
Siste nytt i jakten på relikvien av den hellige Svithun?

Sr. Anne Bente (12:46.606)
Ikke noe nytt utover det vi har sagt: Alt var klarert – til det ikke var det lenger. Franske myndigheter satte foten ned for utførsel av menneskelige levninger, som etter fransk lov tilhører staten. Kanskje kan det løse seg en gang, men inntil videre bør man holde kulten levende: pilegrimsreiser, feiringer, gjøre helgenen kjent. Så får vi se om relikvien en dag finner veien til St. Svithun menighet.

Pål Johannes Nes (13:33.999)
Vi er sikre på at det skjer en dag. Og du lover å være der og dekke det for oss?

Sr. Anne Bente (13:44.174)
Selvsagt.

Pål Johannes Nes (13:48.719)
Det har vært mange 900-årsmarkeringer, men dette blir den virkelig store?

Sr. Anne Bente (13:55.758)
For Stavanger – ja. Svithun er Svithun. Byen og domkirken er viet til ham. Han har preget byens historie – også etter reformasjonen.

Pål Johannes Nes (14:29.391)
Vi gleder oss til rapporter. Følg dem på ewtn.no. Nyheten om pavens første apostoliske reise kom tirsdag.

Sr. Anne Bente (14:46.862)
Mm.

Pål Johannes Nes (14:58.031)
Vi antar at han ikke skal til Stavanger.

Sr. Anne Bente (15:02.158)
Ikke denne gangen. Han skal til Tyrkia og Libanon. Først til Konstantinopel for å besøke patriark Bartholomeos. De skal sammen markere 1700-års jubileet for Nikea-konsilet (i İznik). Det er viktig: Den nikenske trosbekjennelsen samler et stort fellesskap av kirker.
Paven er også i Konstantinopel 30. november, festen for den hellige Andreas, som for ortodoksien har en tilsvarende rolle som Peter og Paulus har for den katolske kirke. Patriarken pleier å komme til Roma 29. juni – paven reiser «gjenbesøk». En fin økumenisk gest.

Pål Johannes Nes (16:37.071)
Er paven der hvert år 30. november?

Sr. Anne Bente (16:40.622)
Ikke nødvendigvis. Noen ganger sendes en pavelig delegasjon.

Pål Johannes Nes (16:48.815)
Hvilken rolle har den hellige Andreas i den ortodokse kirke?

Sr. Anne Bente (16:54.734)
Det hopper vi over – eller så kan pater Arne Marco ta det i «Spørsmål og svar» denne uken.

Pål Johannes Nes (16:59.535)
Greit. Paven reiser videre til Libanon. Hva vet vi?

Sr. Anne Bente (17:17.838)
Libanon har en stor kristen befolkning – rundt 37 % tilhører østlige kirker i kommunion med Roma. Landet har ca. 5–6 millioner innbyggere og har tatt imot om lag 1,5 millioner syriske flyktninger. Landet er preget av kriger, konflikter og regionale spenninger. Hizbollah skaper også uro. Forholdet mellom kristne og muslimer er ofte fredelig, men mange unge kristne utvandrer for en tryggere fremtid.

Pål Johannes Nes (19:17.359)
Hva ønsker paven å oppnå?

Sr. Anne Bente (19:22.606)
Pavens oppdrag er alltid: styrke de troende, gi håp og utholdenhet. Besøket er pastoralt, men har også en politisk side. Libanons president var hos paven i juni – trolig kom invitasjonen der.

Pål Johannes Nes (20:04.559)
La oss håpe norske myndigheter også besøker Vatikanet – kanskje får vi et gjenbesøk til Norge.

Sr. Anne Bente (20:15.278)
Det kan komme uansett, men slike besøk skader ikke.

Pål Johannes Nes (20:25.135)
Paven har også kommet med sitt første motu proprio. Er dette «en ny motu-proprio-pave»?

Sr. Anne Bente (20:44.238)
Det vil vise seg. Motu proprio er laveste nivå av pavelige lovtekster og kan endres av neste pave. Pave Frans kom med svært mange. Det nye fra paven nå gjelder Vatikanets investeringsaktiviteter og setter strek over et omstridt motu proprio fra 2022.
Torsdag 9. kommer en apostolisk formaning om fattigdom og de fattige – en tekst som lå på pave Frans’ bord, nå redigert av pave Leo og presentert av kardinal Michael Czerny (dikasteriet for fremme av integral menneskelig utvikling) sammen med en av Jesu små søstre.

Pål Johannes Nes (23:44.879)
Torsdag er også jubileet for ordenslivet. Tilfeldig?

Sr. Anne Bente (23:53.902)
Trolig. Sist søndag var «migrasjon og misjon» kombinert; her går ting parallelt. Jeg vet om minst to norske Elisabeth-søstre som er i Roma – kanskje får vi høre fra dem.

Pål Johannes Nes (24:31.631)
Er dette en «programerklæring» for pave Leos pontifikat, eller må vi vente til første encyklika?

Sr. Anne Bente (24:50.242)
Vent til encyklikaen. Den første regnes ofte som programmatisk. Nå fullfører han arbeid som lå der fra før – slik paver ofte gjør. Pave Frans utga jo en nesten ferdig encyklika om troen fra pave Benedikt – men den regnes ikke som hans programerklæring.

Pål Johannes Nes (25:47.024)
Blir det «styre ved motu proprio» fremover, eller mer tradisjonelle virkemidler?

Sr. Anne Bente (26:09.358)
Jeg tror pave Leo vil styre annerledes – han er kirkerettslærer, virker fornuftig og forsiktig, endrer gradvis der det trengs. Uansett er pavens primæroppgave å forkynne evangeliet og styrke oss i troen – det har han selv sagt.

Pål Johannes Nes (27:14.287)
Denne uken markeres også 75-årsjubileet for Mor Teresas kongregasjon. Hvem var hun – og hva er arven etter 75 år?

Sr. Anne Bente (27:48.814)
Hun var ordenssøster i en annen kongregasjon da hun fikk «kall i kallet»: å tjene de fattigste av de fattige i Kolkata. Mest kjent er arbeidet blant døende – å gi en verdig avslutning og erfaring av å være elsket. Mange norske unge har vært frivillige hos søstrene. I Norge kjenner vi dem fra Bergen – de gjør et stort arbeid: mat til rusavhengige, samarbeid med Frelsesarmeen, fengselsbesøk, ensomme eldre, katekese, menighetsarbeid. I Roma driver de suppekjøkken like ved Peterskirken.
Da de kom til Bergen på 90-tallet, fikk de først høre at suppekjøkken «ikke trengtes i Norge». Det gjør det i dag – og de står i tjenesten.

Pål Johannes Nes (30:55.183)
Mor Teresa hadde et spesielt forhold til den hellige Johannes Paul II. Hvorfor?

Sr. Anne Bente (31:11.054)
De delte et sterkt engasjement for menneskeverdet – fra foster til døende. Det bandt dem sammen og bar apostolatene deres. Det er like aktuelt i dag.

Pål Johannes Nes (32:08.623)
Norske journalister prøvde å sette henne fast om abort – hun svarte skarpt at et land som ikke verner de sårbare, er et fattig land. Gjelder det fortsatt?

Sr. Anne Bente (32:37.806)
Ja. Aborttallene taler sitt språk. Hun kunne også svare presist i møte med makt – som til Hillary Clinton – med poenger som fortsatt utfordrer.

Pål Johannes Nes (33:23.823)
«Kanskje en helgen» – hvem denne uken?

Sr. Anne Bente (33:37.838)
Little Nellie – en liten irsk jente (f. ca. 1902/03) som døde fem år gammel av tuberkulose. Oppvokst hos søstre etter morens død. Hun viste en sjelden åndelig innsikt, kjærlighet til bønn og lengsel etter sakramentene. Biskopen fermet henne som femåring. Hennes vitnesbyrd rørte pave Pius X, som så barnekommunion i et nytt lys og oppmuntret til tidligere førstekommunion.
Store teologer som Garrigou-Lagrange OP skrev også om henne. Det er ingen formell prosess, men vitnesbyrdet lever videre.

Pål Johannes Nes (36:23.055)
Hun hadde mottatt både førstekommunion og ferming?

Sr. Anne Bente (36:27.310)
Ja.

Pål Johannes Nes (36:30.703)
Hva er vanlig fermingsalder i andre land?

Sr. Anne Bente (36:40.526)
Det varierer. I Frankrike har man profession de foi (ikke sakramental ferming) tidligere, og selve fermingen senere. I noen land er voksne aldri blitt fermet og gjør det før ekteskap. I Norge ligger vi ofte rundt 15 år.

Pål Johannes Nes (37:55.312)
Er vi for opptatt av alder og for lite av modning?

Sr. Anne Bente (38:11.950)
I østlige katolske og ortodokse kirker mottar barnet ved dåpen også ferming og kommunion (en dråpe av Kristi Blod). Sakramentene virker uavhengig av kognitiv modenhet. Hos oss vektlegges forståelse – kanskje for mye noen ganger. Debatten om fermingsalder har pågått i Norge i tiår. Foreløpig ligger den på 15.

Pål Johannes Nes (40:00.560)
Var 12 år foreslått fordi Jesus var 12 i tempelet?

Sr. Anne Bente (40:04.654)
Kanskje – ikke umulig.

Pål Johannes Nes (40:10.159)
Selv om du reiser til Stavanger, kommer den skriftlige Notert på fredag. Hva kan vi vente oss?

Sr. Anne Bente (40:21.998)
Litt av hvert: «Barn og unge som bar fred» i Ålesund, 7. oktober – Vår Frue av Rosenkrans (minnedag; fest hos dominikanerne), et katolsk universitet i Erbil (grunnlagt etter flyktningstrømmen 2014–15; fra 11 studenter i 2015 til nær 800 nå; støttet av den italienske bispekonferansen og Aid to the Church in Need).
Jeg tar også en kort gjennomgang av pavelige dokumenttyper – navn og vekt.

Pål Johannes Nes (42:27.151)
Flott – da slipper jeg å øve inn alle latinske titler. Vi hadde rosenkrans for barn tirsdag. P. Darius sa: Alle foreldre bør be en Fader vår og en Hill deg, Maria med barna hver dag. Enig?

Sr. Anne Bente (43:02.830)
Ja – det bør være minimum i et katolsk hjem.

Pål Johannes Nes (43:09.743)
Takk for at vi fikk spille inn på onsdag – om episoden publiseres torsdag eller fredag, ser vi an. God tur til Stavanger! Vi håper på en feiring å huske – og at vi får ta del i den. Jeg er sikker på at det blir tema i Notert neste uke.

Sr. Anne Bente (43:38.734)
Da får vi komme med en liten festberetning.

Pål Johannes Nes (43:43.792)
Vi får se om du smiler like bredt som da relikvien «var på vei» til Norge. Det har vært berg-og-dalbane å følge St. Svithun menighet de siste seks månedene – for ikke å si de siste 900 årene. Takk for at du så på oss i dag. Vi er tilbake neste uke – fredag – som vanlig.

Notertpodkasten | Den hellige Svithun, pavens reise og katolsk fellesskap på Discord
Sendes av